Thursday, September 24, 2009

Politik atau Poli-itik?

Sepatutnya PZ telah kembali ke Pekan hari ini. Namun, memandangkan ada satu dua urusan yang PZ tidak dapat usaikan segera, perjalanan pulang terpaksa PZ tangguhkan kepada hari Jumaat, 25 September. Terik matahari mulai pagi hingga lewat petang menyengat-nyengat tubuh PZ, seolah-olah bumi Kuala Terengganu tak disirami titisan gerimis semalam.

Beberapa kawasan tumpuan di bandaraya ini masih sesak dengan kunjungan, terutamanya sekitar Pasar Besar Kedai Payang, Giant dan Mydin. Ditambah pula dengan kenderaan bertali-arus membawa perantau yang kembali ke destinasi mereka, kesesakan di Kuala Terengganu hari ini agak memeningkan kepala.

Seperti biasa, PZ ambil kesempatan dalam musafir singkat di KT ini untuk berjumpa dengan bekas pelajar dan sebagaimana lazim, polemik tentang pelbagai isu tidak ketinggalam mengisi ruang perbualan kami. Seronok kami berbicara tentang soal peranan ahli politik di Malaysia, adakah golongan ini benar-benar berkhidmat kepada rakyat ATAU adakah golongan ini menggunakan rakyat sebagai alat? Persoalan ini PZ tujukan kepada ahli politik di semua peringkat tanpa mengira parti dan ideologi yang mereka dukungi.

Salah satu isu yang menarik bicara kami ialah intelektualisme para ahli politik Malaysia. Dalam alam persaingan politik Malaysia yang 'serba tidak kena' dan sukar dijangka kini, para ahli politik memerlukan paradigma baharu dalam pendekatan mereka untuk memenangi hati rakyat. Masyarakat kini, khususnya generasi muda sangat kritis dan analitis menghalakan pemerhatian mereka terhadap gelagat para ahli politik dari semua parti. Pendekatan memperlekeh, memperkecil, memperbodoh, apatah lagi berhujah atas emosi, ekstrimisme dan tohmahan SAMA SEKALI tidak relevan lagi. Sikap menunjuk-nunjuk, berlagak dan feudalis yang dibangga-banggakan oleh sesetengah ahli politik hanya akan mengundang kemarahan rakyat.

Berserderhana, turun padang, menghormati taulan dan lawan dan intelektual, demikian ciri yang perlu ada pada ahli politik kita. Maaf, PZ percaya ramai kalangan ahli politik yang kurang membaca, tidak fasih berbahasa sopan, dan meletakkan kepentingan rakyat sebagai prioriti utama. Paradigma baharu politik Malaysia perlu diisi dengan kematangan, kesaksamaan dan kesarjanaan. Dahulu, PZ minat juga untuk terjun ke alam politik, gaya permainan politik dalam parti-parti politik, apatah lagi antara part-parti politik amat menggerunkan PZ. Bukan takut mengambil risiko, tapi PZ jelek dengan budaya cantas-mencantas, hasad dengki dan KEDANGKALAN AKAL BUDI yang menjangkiti parti-parti politik di Malaysia. Meneliti kisah perjuangan ahli-ahli politilk silam, PZ terharu dan kagum dengan semangat khidmat mereka yang amat tinggi. PRINSIP PERJUANGAN dan KHIDMAT KEPADA RAKYAT mestilah mengatasi keserakahan mencari projek, mengaut keuntungan material, mencari publisiti peribadi serta mendahulukan puak bedrbanding rakyat. Teman-teman yang berkelapangan, jemputlah membaca kisah perjuangan Allahyarham Dato' Onn, Tun Dr. Ismail, Aziz Ishak, Tunku Abdul Rahman dan Allahyarhamah Khadijah Sidek. Ini antara tokoh-tokoh politik yang boleh dicontohi ketegasan mereka mempertahankan prinsip.

Tidak lewat untuk ahli-ahli politik yang telah tersasar untuk kembali menginsafi tujuan sebenar mereka memasuki dunia politik. PZ bersyukur tidak berada dalam dunia tersebut. Cukuplah PZ melontarkan pandangan dari menara gading ini. Bagi PZ, menara gading adalah benteng terakhir di mana survival agama, bangsa dan negara dapat disandarkan.

PZ - without fear or favour. Kepada Allah berserah...

1 comment:

Anonymous said...

sangat setuju ;)