Friday, September 25, 2009

Nota Jumaat

2.36 petang. Berhenti sebentar PZ setelah mengharungi trafik yang agak sesak antara Kuala Terengganu ke Kuantan. Kereta kerdil PZ meninggalkan Bandaraya Kuala Terengganu tepat jam 11.36 pagi, dan kini, dari Secret Recipe Bandar Indera Mahkota, Kuantan, jari-jemari PZ mengetuk-ngetuk papan kekunci komputer riba untuk memuatkan paparan kisah hari ini.

Berakhir sudah musafir singkat PZ sempena Syawal kali ini. Musafir kali ini sarat dengan pengertian yang biarlah PZ simpan sendiri. Namun yang pastinya, PZ 'menemui' apa yang PZ cari-cari setelah tiga kali musafir singkat ini bertamu setiap kali menjelangnya Syawal. Segala-galanya berkait dengan cabaran, dugaan, perasaan dan matlamat kehidupan. Sepanjang musafir singkat kali ini, PZ dapat berinteraksi dalam keadaan yang paling ikhlas dengan diri PZ dan menginsafi bahawa betapa diri ini penuh dengan kelemahan dan kekurangan. Dalam keadaan seperti itu, tiadalah yang lebih bermakna selain sujud, berdoa dan memohon keampunan daripada-Nya. Masa kian kritikal buat PZ dan Alhamdulillah, buat pertama kalinya PZ dapat merasakan sekelumit keyakinan, keberanian dan kekuatan untuk menghadapi masa yang berbaki tujuh hari lagi ini. Keinsafan yang mendalam bertamu di jiwa PZ, dan terima kasih kepada mereka yang banyak menghadiahkan mutiara nasihat dan panduan kepada PZ sepanjang musafir singkat ini.

Jauh di sudut hati PZ, terdetik kesedaran yang tidak sedikit...ya, betapa mudah kita melakukan maksiat dan dosa dan melupakan ingatan Ilahi, namun Allah Taala tidak pernah culas mendengar rintihan dan memakbulkan permintaan hamba-Nya yang selalu alpa...titis jernih air mata mengalir setiap kali mengenang kelemahan diri ini, betapa kasih-Nya Allah Taala dengan sifat Pengampun dan Penyayangnya kepada kita..

No comments: