Tuesday, September 22, 2009

Mencari kesempurnaan

Musafir singkat PZ berlabuh di Kuala Lumpur hari ini. Alhamdulillah, pemanduan yang licin dan trafik yang lancar membolehkan PZ sampai di KL dalam tempoh tiga jam sahaja, seperti hari biasa. Selesai dengan urusan membeli-belah di IKEA Mutiara Damansara lewat Asar, PZ kembali ke tempat penginapan dengan fikiran yang dipenuhi pelbagai persoalan. Saat musafir PZ bermula pada sebelah paginya, kotak fikir PZ masih lapang, namun tiba-tiba ditujah dengan satu-persatu soalan dari pelbagai arah kala tiba di KL.




Merenung, menaakul dan memuhasabah...
Pulau Tioman. Rakaman lensa PZ, Jun 2009. 


Teringat PZ pada kata-kata yang diungkapkan oleh Dr. Mohd. Daud Bakar, seorang mentor PZ semasa di UIAM enam tahun lalu: "If you want to satisfy everybody, you will satisfy nobody". Kesempurnaan hanya ada pada Allah Yang Maha Esa, dan apa yang mampu dilakukan oleh kita selaku insan biasa adalah berusaha ke arah kesempurnaan pekerti, peribadi dan rohani. Difirmankan oleh Allah Taala dalam al-Qur'an bahawa "Sesungguhnya manusia itu diciptakan dalam keadaan lemah dan tidak berdaya". Atas premis itu, pastinya ada lompang dan kekurangan pada diri tiap-tiap manusia. Walaupun diciptakan lemah dan tidak berdaya, namun itu bukanlah alasan buat manusia untuk culas berusaha memperbaiki kehidupan supaya hari ini lebih baik berbanding semalam dan hari esok lebih baik berbanding hari ini. Apa yang difirmankan Allah Taala dalam petikan al-Qur'an sebentar tadi adalah satu bentuk cabaran kepada manusia untuk mencurahkan lebih usaha dan tenaga pada jalan-Nya supaya kebahagiaan duniawi dan ukhrawi dapat dinikmati. Berfirman lagi Allah Taala, "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubahnya." Pastinya, inisiatif untuk mengupayakan titik perubahan memerlukan pengorbanan yang tidak sedikit dengan pelbagai dugaan yang cukup-cukup menguji ketahanan diri.



Senjakala. Kehidupan ibarat warna hari yang sentiasa berubah.
Rakaman lensa PZ di Pulau Tioman, Jun 2009.


Berbalik kepada persoalan yang menghimpit kotak fikir PZ kala ini, PZ telah cukup letih, ya cukup letih mengorbankan kegembiraan PZ untuk kepentingan orang lain selama ini. Bukan PZ mahu mementingkan diri sendiri, tetapi ada kalanya perlu untuk PZ bersendirian. Sebabnya? Biarlah PZ sahaja yang tahu. Peduli apa PZ pada pandangan dan persepsi orang lain, contohnya menyombong, melarikan diri, escapism dan lain-lain. Sukar untuk orang lain memahami PZ dan PZ sesekali tidak kisah. PZ cuma mahu sendirian, menenangkan fikiran. Pastinya pernyataan PZ kali ini sukar dimengertikan tetapi teman-teman yang rapat dengan PZ (yang PZ anggap sebagai sahabat) akan cukup memahami apa yang PZ maksudkan. Mereka inilah yang sentiasa berada di sisi PZ saat senang dan sukar. Terima kasih buat sahabat-sahabat yang memahami... 

1 comment:

law said...

Dlm dunia kdgkala mmg perlu seketika utk kte mementingkn diri..
Maka,bg sya ia tidak salah utk kte mencari ruang sndiri utk menenangkn fikiran..
spya sekembali nnt akn penug dgn bersemangat n pecutan utk khidpun kita..