Tuesday, September 8, 2009

Sistem atau Sikap?


Keghairahan PZ untuk menghabiskan baki syarahan bagi sub-topik Undang-undang Perkongsian terbantut sangat-sangat malam ni gara-gara alat penyaman udara yang gagal berfungsi dengan baik dalam bilik kuliah. Tidak lagi berfungsi menyamankan udara, alat tersebut menjadi pemanas udara, seolah-olahnya PZ dan pelajar-pelajar sedang mengikuti kuliah pada musim dingin. Akhirnya, PZ terpaksa tambah kelajuan pada malam ni supaya kuliah habis awal dan para pelajar PZ dapat keluar dari 'ketuhar' itu. Tapi Alhamdulillah, akhirnya habis kuliah mengenai Undang-undang Perkongsian dan akan bersambung semula selepas Eidul Fitri dengan Undang-undang Syarikat.

Masalah sambungan internet terus menghambat PZ daripada mengemaskini entri dalam blog ni pada hari semalam. Banyak yang menarik untuk dikongsi tapi ilham tinggal ilham apabila gagal dikemaskini. Ya, cabaran dan dugaan Ramadhan. Dan tentunya, tak terbanding kesulitan ini dengan cabaran yang akan PZ lalui 25 hari dari sekarang.

Sekali lagi dalam kuliah tadi, PZ membuka celoteh mengenai prestasi semasa pelajar PZ. Masalah utama yang membelenggu mereka, dan mungkin rakan-rakan mereka di IPTA lain ialah penguasaan Bahasa Inggeris. Ya, apa pokok persoalannya? Kegagalan sistem pendidikan atau sikap pelajar sendiri?



Tiada sistem yang sempurna di dunia ini kerana kesempurnaan hanya milik Allah Yang Maha Esa. Namun, hakikat itu tudak seharusnya menghalang kita daripada berkreativiti dalam pelbagai sudut dan lapangan bagi menghasilkan penambahbaikan yang dapat mengupayakan perubahan. Jika kegagalan sistem pendidikan dijadikan alasan, maka apakah sumbangan kita sebagai warganegara dinamik yang bertanggungjawab untuk menyuntik pengubahsuian tanpa menggugat kerangka sistem tersebut untuk menatijahkan sesuatu yang bermanfaat? Maka persoalan ini PZ lontarkan untuk direnung oleh para pelaksana dasar, pegawai-pegawai kerajaan dan para pendidik.



Pendeta Zaa'ba pernah menyatakan bahawa perangai bergantung pada diri sendiri. Personaliti individu ditentukan oleh sikap yang dibentuk daripada persekitarannya. Tiada jalan lain untuk bergerak maju ke hadapan tanpa aliran deras transformasi ke arah kemajuan. Hari ini seharusnya lebih baik berbanding semala, dan hari esok sepatutnya lebih bermakna berbanding hari ini.

Ternyata, ledakan era digital telah membentuk citra baru generasi muda yang turut meliputi siswa dan siswi di IPT. Lain sekali citranya berbanding era PZ di UIAM dahulu. Tanpa internet, rencat para siswa kita. Perpustakaan sangat culas untuk didekati dan bahan-bahan bacaan berkualiti kemiskinan pembaca. Di mana siswa siswi kita?

Tatkala menjadi siswa di Institut Teknologi Bandung (ITB), Soekarno, Bapa Kemerdekaan Republik Indonesia telah menulis puluhan rencana dan artikel di pelbagai penerbitan bagi meniupkan semangat revolusi dan kesedaran kepada rakyat Indonesia untuk bangun sebagai bangsa merdeka. Pada usia semuda 20an, beliau telah berupaya menulis dengan kupasan yang amat ilmiah mengenai falsafah dan teori politik, walaupun secara ikhtisasnya, Soekarno adalah seorang jurutera.

Lantas, sikap adalah perkara utama yang perlu ditransformasi oleh siswa siswi kita jika mahu dilihat sebagai pemain global, dan bukan sekadar produk sebuah kilang pengajaran. Ramai lagi siswa siswi kita yang berperangai dengan karenah seorang pelajar sekolah yang dependen, sedang mereka berada dalam lingkungan menara gading yang menuntut mereka menjadi individu kental, berfikiran rasional dan matang sebagai seorang yang independen. Masa tidak banyak berbaki buat siswa dan siswi ini, dan sekiranya transformasi kendiri tidak dicetuskan sekarang, pastinya negara ini akan digerakkan jenteranya oleh manusia-manusia robotik yang tidak menguasai perkara lain melainkan bidang ikhtisas mereka sahaja. Rugi, sunnguh rugi.

Jadi wahai siswa dan siswi sekalian, PEDULIKAH ANDA?

No comments: