Saturday, September 5, 2009

Sudah terhantuk baru terngadah!




Sengaja PZ masukkan entri untuk hari ni awal-awal. Takut-takut malam ni tak termasukkan sebab sejam dua lagi PZ akan ada tugasan luar daerah ke Bera, lebih tepat Sekolah Kebangsaan (LKTP) Purun, Bera hingga esok hari. Tempatnya agak terpencil dan memang sah Celcom Broadband PZ akan kaku.

Ya, Bera adalah daerah yang paling junior di Negeri Pahang ni. Diwujudkan pada tahun 1992, kawasan daerah Bera adalah percantuman beberapa kawasan dalam Daerah Temerloh dan Maran. Memang jarang disebut nama daerah ni, tapi sekarang ni mungkin dah dikenali sikit memandangkan Ahli Parlimen Bera ialah Dato' Ismail Sabri Yaakob, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan merangkap bapa kepada artis Dafi.

Itu sedikit latar belakang Bera, tapi PZ bukan nak bercerita tentang tempat ni. Itu PZ reserve untuk entri akan datang.



Sambil PZ memandu ke pejabat pagi ni, sinis juga PZ bila mendengar iklan advokasi keselamatan jalan raya yang diterbitkan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) di IKIM.fm. Tidak ada apa yang lucu atau luar biasa tentang iklan tu, cuma lensa analisa PZ tiba-tiba menyorot ruang fikir tentang keberkesanan kempen-kempen sebegini, sedang kadar kemalangan terus-terusan meningkat, kenderaan berat terus bermaharajalela di atas jalan raya dan pelumba-pelumba haram terus rancak berpesta.

Sudah terhantuk baru terngadah, itu persepsi lazim tentang aspek penguatkuasaan di Malaysia. Kalau berlaku kemalangan, yang ditunding ialah sikap pengguna jalan raya. To certain extent memang PZ akui dan setuju. Namun lebih dari itu, PZ melihat bahawa aspek yang perlu perhatian maksimum ialah menutup ruang dan pintu yang boleh menyebabkan para pengguna kenderaan berlagak semasa di jalan raya.

Sehingga kini, PZ belum melihat satu komitmen yang benar-benar serius daripada agensi-agensi penguatkuasa - PDRM, JPJ, KDRM, JKJR dan lain-lain untuk mengawal aktiviti perniagaan kedai-kedai aksesori kenderaan dan bengkel ubahsuai yang memang banyak di negara kita. Berniaga bagus, tapi lihat apa impak daripada keghairahan para pemilik kenderaan yang terdiri dari orang-orang muda dan tua berbelanja besar untuk menambah aksesori dan mengubahsuai. Jawapan-jawapan lazim - "Untuk kepuasan sendiri", "Duit aku, aku punya suka, bukan duit bapak engkau pun", "Kereta ni kita kena belai" dan lain-lain, ya, ya seribu jawapan pun boleh diberi sebagai justifikasi.

Cuba teman-teman lihat di jalan raya, yang berlagak memecut laju dengan bunyi ekzos macam bot nelayan, yang membising dengan audio disko dan seumpamanya adalah orang-orang yang PZ nyatakan di atas. Apa tujuan dan motifnya? Memang untuk riak! Inilah sebenarnya ancaman yang perlu ditangani oleh agensi-agensi penguatkuasa. Sedih juga PZ melihat, di kalangan anggota agensi penguatkuasa ini, ada juga makhluk-makhluk yang spesis itu, maka akhirnya pi mai pi mai tang tu juga.



Ada juga yang menghujah, "kita tiada kuasa" atau "belum ada undang-undang mengenai perkara tersebut". Kasihan dan belas PZ kepada pegawai-pegawai tinggi yang boleh keluarkan kenyataan sebegini. Ketua-ketua Pengarah dan Pengarah-pengarah, anda dibayar gaji oleh Kerajaan yang dibiayai oleh pembayar cukai untuk merancang dengan strategik, memimpin agensi anda untuk BERKHIDMAT KEPADA RAKYAT terbanyak. Justeru, keutamaan anda ialah memelihara kepentingan umum. PZ juga adalah pegawai kerajaan, banyak sudah PZ saksikan, kerusi-kerusi pengurusan kanan di jabatan-jabatan kadang-kadang (tidak semua) sekadar dipanaskan kerana gred JUSA (Jawatan Utama Sektor Awam) sama ada JUSA A, B atau C, malah kadang-kadang Gred TURUS pun, yang menjadi idaman pegawai-pegawai kerajaan. Telah ditakdirkan Allah Taala mendapat jawatan tersebut, Alhamdulillah, tetapi gunakanlah peluang tersebut untuk menambah baik kualiti perkhidmatan supaya rakyat melihat pegawai-pegawai kanan ni buat kerja.

Makanya, jika tidak ada legislation bagi sesuatu perkara, maka buatlah kajian untuk menggubalnya. Penguatkuasaan perlu dijalankan, without fear or favour. Kita sering sinis dan bersentimen dengan Republik Singapura, tapi lihat penguatkuasaan di sana. Rakyat Singapura masuk Malaysia pula memandu laju dan menjadi pengotor, kenapa? Sebab mereka tahu kita tidak serius lantas menjadikan negara kita litar lumba dan tong sampah mereka. Tidak terhinakah kita?


Teringat PZ maksud hadith Junjungan Agung, "Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap pemimpin dipertanggungjawabkan atas pimpinannya...". Soal amanah bukan mainan yang boleh dijual beli. Sabda Rasulullah lagi, "Tanpa orang munafik itu tiga: Apabila berbicara dia berdusta, apabila diberi amanah dia khianat dan apabila berjanji dia mungkir."

Menutup entri ni, PZ minta sahabat-sahabat dalam agensi-agensi penguatkuasa bermuhasabah supaya jangan jadi pengkhianat tanpa sedar. ALLAH melihat dan rakyat menilai...

No comments: