Monday, September 21, 2009

Musafir Syawal

Perkiraan hari PZ makin hampir...hari ini 2 Syawal 1430 dan hanya tinggal 12 hari lagi tarikh keramat itu. Perasaan PZ terus bercampur-baur dan amat sukar dimengertikan. Apakah ini sesuatu yang dilalui oleh setiap orang yang akan menghadapi tarikh keramat itu?




Panorama di Tanjung Dawai Kedah.
Rakaman Lensa PZ dalam Musafir Syawal 1429 (2008)

Sejak tahun 2007, telah menjadi kelaziman buat PZ untuk keluar bermusafir mulai hari ketiga Syawal. Tahun 2007, PZ menikmati Syawal di rumah sahabat baik PZ di Sik, Kedah dan keluarga angkat PZ di Pasir Mas, Kelantan. Bukan sekejap kalau PZ keluar bermusafir kala Syawal seperti ini. Tahun lepas, PZ keluar bermusafir sendirian selama 7 hari - semalaman di Bukit Mertajam, dua malam di Sungai Petani, tiga malam di Pasir Mas dan Kota Bharu serta malam akhir di Kuala Terengganu. "Menghabiskan duit je!" ujar seorang teman kepada PZ. PZ cuma tersenyum. "I know myself better than you do", getus hati PZ. Yang penting, melalui musafir Syawal yang PZ amalkan, PZ belajar untuk mengenali diri PZ, melihat alam dan resam di tempat orang serta mencipta dan merapatkan silaturrahim. Yang paling penting, tiap kali pulang dari musafir panjang itu, PZ rasa amat puas dan 'bahagia'. Ya, kepuasan dan kegembiraan diri tak terbeli dengan timbunan wang ringgit. Dengan kereta kerdil PZ itulah pelbagai tempat telah PZ singgahi. Baru berumur lima tahun, tetapi mileage kereta kerdil PZ telah mencecah 191,000 kilometer. Memang seronok bermusafir sendirian!



Panorama di Merbok, Kedah.
Rakaman lensa PZ dalam Musafir Syawal 1429 (2008)


Kerana tarikh keramat yang tinggal 12 hari sahaja lagi itu, musafir Syawal PZ kali ini terpaksa dipendekkan. Esok, PZ akan bermalam di Kuala Lumpur di samping membuat urusan shopping pasca raya di IKEA. Online catalogue IKEA telah pun PZ singkap halaman demi halaman semalam dan beberapa barangan akan menjadi sasaran esok! Lusa, Rabu, 23 September, PZ akan bermalam pula di Kuala Terengganu. Ada beberapa agenda ziarah telah PZ rangka di samping menenangkan fikiran untuk menghadapi 12 hari lagi.



Panorama di Tasik Banding, Perak.
Rakaman lensa PZ dalam Musafir Syawal 1429 (2008)


Mungkin ada teman-teman yang menganggap musafir Syawal seperti yang PZ lakukan sebagai membuang masa, membuang petrol, membuang duit dan sebagainya. Namun, dalam hidup, keselesaan dan kesenangan wang ringgit dan material yang kita nikmati bukanlah sekadar untuk disimpan, akhirnya perkara-perkara itu kita tinggalkan jua apabila kita kembali menemui Pencipta. Kala selesa, senang dan sihat seperti inilah peluangnya untuk kita melebarkan sudut pandang, menikmati pemandangan alam, menyuburkan silaturrahim dan seumpamanya. Prinsip PZ mudah, kita kena menyimpan sejumlah wang untuk bekalan kala sukar, dan sebahagian juga perlu dilaburkan untuk meningkatkan motivasi diri. Buat PZ, motivasi diri diperolehi melalui memandu dan bermusafir. Diri rasa bahagia, jauh dari duka. Jangan lokek memperuntukkan sedikit wang untuk kebahagiaan diri. "Apabila kita tidak berkira sangat dengan harta benda, Allah Taala juga tidak akan berkira memberi pahala dan pertolongan-Nya, tetapi jika kita lokek dengan harta sendiri, Allah Taala juga akan berkira dalam memberi pahala dan pertolongan-Nya". Fikir-fikirkanlah...

1 comment:

law said...

slmt bermusafir..
nmpk gaya xterpijak kaki kt negeri jelapang padi taun ini..
huhu