Wednesday, September 9, 2009

090909

090909. Tarikh yang cukup unik. Lewat PZ pulang, waktu telah pun 11.15 malam apabila kereta kerdil PZ menjengah garaj rumah. Badan letih dan lesu, namun ingin PZ kongsikan sesuatu yang mungkin tidak berkaitan atau mungkin juga berkaitan dengan teman-teman atau mereka yang mengenali PZ. 090909 seharusnya dilihat dengan mata ceria, tetapi kehadiran 090909 menyebabkan PZ berfikir tentang sesuatu...ya, soal BERTERIMA KASIH dan MENGENANG BUDI.

Sempat semasa berbuka puasa tadi, PZ berbicara mengenai soal TERIMA KASIH dan KENANG BUDI dengan salah seorang teman PZ. Kata Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir pernah menyatakan bahawa "Melayu mudah lupa." Ramai yang melenting dan merasa bahawa seolah-olahnya Tun Mahathir menghina bangsa Melayu dengan kenyataan tersebut. Mudah sekali Melayu melenting kan? Terlalu emosional dan tidak berfikir panjang. Jadi, bagaimanakah bisa bangsaku berubah?

Memang Melayu mudah lupa. Berat, tapi PZ mesti mengakui hakikat ini. Betapa sukarnya peluang untuk melanjutkan pengajian di IPTA ketika ini. Tetapi berapa ramai dari kalangan anak-anak Melayu yang menghargai peluang yang telah diberikan untuk berada di universiti-universiti awam seluruh negara. Dengan kos pengajian yang rendah, anak-anak Melayu ini sepatutnya memberikan yang terbaik dari sudut pencapaian akademik mereka.

1 comment:

redline said...

PZ?? owh perantau zaman..
my first tym being here =)

selamat hari raya. maaf zahir dan batin.