Sunday, September 6, 2009

Guru, Kepimpinan dan Kuasa

SK (LKTP) Purun, Bera. PZ bertamu di sini
buat kali kedua.

Selesai sudah tugasan singkat PZ selama sehari di Sekolah Kebangsaan (LKTP) Purun, Bera. Bagi teman-teman yang belum tahu, LKTP adalah singkatan kepada Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan, yang lebih sinonim dengan akronim Inggerisnya, FELDA - Federal Land Development Authority.

Bertamu sehari di sekolah tersebut, melihat bakat para pelajar PZ mengendalikan slot akademik bersama calon-calon UPSR di sana, bertandang ke Bazar Ramadhan FELDA Purun, berbuka puasa, bertarawih dan akhirnya berpisah di penghujung malam ke-16 Ramadhan meninggalkan kesan yang mendalam buat PZ yang setiap detik menghitung hari. Ya, tinggal 27 hari lagi...

Ini kali kedua PZ bertandang ke sekolah tersebut, setelah kunjungan yang pertama pada 17 hingga 19 Julai 2009 yang lalu. Alhamdulillah, ada sinar peningkatan yang ketara pada prestasi calon UPSR, dan semasa ucapan penutup semalam, Guru Besar menyuarakan keyakinannya bahawa sekurang-kurangnya 15 orang calon akan memperolehi 5A, Insya Allah. Berdasarkan pengamatan PZ, unjuran ini adalah realistik berdasarkan perkembangan semasa calon-calon tersebut.

Ingin PZ kongsikan dalam coretan kali ini mengenai komitmen dan pengorbanan warga pendidik. Dunia pendidikan bukan asing buat PZ, PZ datang dari keluarga guru, abah dan arwah bonda merupakan pesara Guru Besar, dua kakak dan adik perempuan PZ adalah guru dan PZ juga seorang pensyarah, selain tugas hakiki sebagai pentadbir. Kebetulan pula, tanpa dirancang dan diketahui, Cikgu Jamaludin Mustafa, Guru Besar SK (LKTP) Purun yang PZ kunjungi semalam juga adalah bekas pelajar kepada abah PZ di SK Pusat, Pekan, pada tahun 1967 iaitu 42 tahun yang lalu.

Kecemerlangan pelajar di sesebuah sekolah ditentukan oleh tiga elemen pokok: kecerdasan, komitmen guru dan kualiti kepimpinan Guru Besar atau Pengetua. Sepanjang perkhidmatan PZ, telah banyak sekolah rendah dan menengah yang telah PZ jelajahi dan memang tiga elemen di atas sentiasa berkait rapat. Pelajar yang pandai akan hilang motivasi jika guru bersifat negatif dan pesimistik; guru yang rajin dan bersungguh-sungguh akan luntur komitmennya apabila diperlecehkan Guru Besar atau Pengetua; dan Guru Besar atau Pengetua yang berkepimpinan tinggi akan menghadapi masalah besar jika para guru tidak memberi kerjasama dan para pelajar sentiasa memberontak. Fenomena ini kerap berlaku dan akan terus berlaku kerana itulah realiti dunia pendidikan yang menitikberatkan kesempurnaan insan, namun pada realitinya, tiada sesiapa yang sempurna. Tetapi inisiatif perlu sentiasa digerakkan.



PZ terharu melihat komitmen Guru Besar dan guru-guru SK (LKTP) Purun bagi menjayakan program para pelajar PZ di sana. Bergotong-royong memasak, menghidang makanan dan mengemas bersama dengan semua guru hadir, termasuk pasangan mereka. Ya, kepimpinan, kepimpinan yang turun padang adalah aset utama kepada sekolah ini. Para pelajar PZ dan PZ sendiri sampai naik segan dengan layanan istimewa yang diberikan itu. Ya, sesungguhnya para guru telah banyak berkorban. Walau apapun tanggapan negatif sesetengah pihak kepada penjawat profesion mulia ini, bagi PZ hanya mereka yang bergelumang dalam dunia tersebut sahaja akan mengerti keperitan menjadi seorang guru, khususnya pada zaman sekarang. Cabarannya, amat-amatlah getir.

Teringat PZ petikan puisi Allahyarham Usman Awang yang masyhur bertajuk Guru oh Guru yang dinukilkan pada tahun 1979:

Berburu ke padang datar

Dapat rusa belang kaki

Berguru kepala ajar

Ibarat bunga kembang tak jadi

(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia

Tiap akar ilmu miliknya

Pelita dan lampu segala

Untuk manusia sebelum jadi dewasa.



Dialah ibu dialah bapa juga sahabat

Alur kesetiaan mengalirkan nasihat

Pemimpin yang ditauliahkan segala umat

Seribu tahun katanya menjadi hikmat.



Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa

Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta

Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara

Jika hari ini seorang ulama yang mulia

Jika hari ini seorang peguam menang bicara

Jika hari ini seorang penulis terkemuka

Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;

Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.



Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya

Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota

Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu

Dia adalah guru mewakili seribu buku;

Semakin terpencil duduknya di ceruk desa

Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku

Budi yang diapungkan di dulangi ilmu

Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat

Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Sajak ini memang sangat-sangat mengesankan buat PZ, khususnya pada bait-bait yang PZ merahkan tulisannya. Apa agaknya yang PZ kerjakan sekarang kalau tidak didesak oleh para guru untuk bersungguh-sungguh belajar semasa di Sekolah Rendah Kebangsaan Ahmad dan Sekolah Menengah Kebangsaan Ahmad dulu? Terima kasih kepada guru-guru kerana dapat melentur PZ daripada kenakalan kepada kejayaan...PZ amat hargai.

Berbalik kepada soal kepimpinan sekolah tadi, PZ amat berkeyakinan, kepimpinan berkesan adalah kepimpinan yang mengutamakan authority of idea dan bukannya idea of authority. Ini PZ petik dari gagasan pemikiran bos PZ. Kepimpinan memang berkait rapat dengan soal kuasa, namun kuasa yang mengiringi kepimpinan mestilah digunakan secara bijaksana dan bukannya disalah guna. Intelektualisme mestilah mendasari penggunaan kuasa mengatasi dengan sejauh-jauhnya kepentingan diri, puak dan juak, politik dan lain-lain. Soalnya kini ialah, adakah kepimpinan di semua peringkat dan lapangan pada hari ini didasari oleh intelektualisme?


Authority of Idea ATAU Idea of Authority?

 
Menutup entri ini, PZ ingin perturunkan mutiara panduan yang diberikan oleh mantan bos PZ mengenai
KUASA:
1. Pentadbir perlu tahu bila masanya untuk mendengar pandangan dan nasihat orang lain;
2. Pentadbir perlu tahu bila masanya untuk membuat keputusan menggunakan KUASA budi bicaranya;
3. Pentadbir perlu juga tahu bila masanya untuk berkompromi antara budi bicaranya dan pandangan orang lain;
4. Perkara 1 hingga 3 di atas perlu ada pada diri pentadbir sejati yang berdaya kepimpinan, perkara 1 hingga 3 tidak boleh berdiri sendiri tanpa dukungan satu sama lain kerana ia akan merosakkan kepimpinan;
5. Pentadbir yang hanya tahu mendengar pandangan orang lain dalam membuat keputusan adalah pemimpin yang lemah dan tidak berkeyakinan;
6. Pentadbir yang hanya tahu menggunakan kuasa budi bicaranya semata-mata tanpa meraikan pandangan pihak luar adalah seorang DIKTATOR yang mabuk kuasa; dan
7. Pentadbir yang hanya tahu berkompromi adalah musuh dalam selimut yang tidak kita sedari kerana dia tiada pendirian dan hanya ingin popular bagi mengekalkan survival kuasanya.
Mutiara panduan ini, PZ pegang sejak mula berkhidmat dengan kerajaan sehingga kini. Alhamdulillah, mutiara panduan ini amat-amat membantu, khususnya dalam membina jati diri dan daya tahan PZ. Ya, kuasa yang tidak dilingkari dengan iman dan keinsafan tidak akan menambah baik, malah akan membinasakan.






1 comment:

law said...

Amboi..bkn maen gigih update blog dia..haha

Tp,sya ckup tertarik dgn statement PZ dlm perenggan 5 ayat ke 5-11, yg telah jelas menceterkn 1 pusingan lengkap bagaimana sesebuah sek dpt menjadi cemerlang dgn berdasarkn 3 elemen pkok itu..

Yg itu jgak membwa kpd sya idea mcmna utk membwa perubahn kpd sek sya spya alumni yg sya tubuhkn itu dpt membwa sek sya ke arah yg lebih baek..

haha..pnjng plak komen kali ini..anyway sya really enjoy utk aktvti bukak posa kali ini..bujet rendah tp impak tggi..mmg btol..

sorry for my panorama musical smlm..wakaka =D