Saturday, September 19, 2009

Bimbing, bukan suruh!

Alhamdulillah, hari terakhir di pejabat pada akhir Ramadhan 1430. Cukup sunyi senyap bangunan pejabat PZ hari ni. Sampai untuk bersolat Jumaat pun, PZ terpaksa memandu 10 kilometer ke sebuah tanah rancangan FELDA berhampiran pejabat PZ. Hari yang tidak berapa panas, tenang dan agak syahdu. Apakah mungkin bertemu pula Ramadhan tahun akan datang?

PZ menikmati ifthar bersama dua pelajar PZ di Padang MPK, di tengah-tengah Bandar Kuantan. Saat yang penuh makna dan pastinya PZ akan mengenang hari-hari ceria seperti ini nanti. Bermula dengan bual-bual kosong, cakap-cakap kami bersambung dengan polemik mengenai pelbagai isu semasa. Ya, bab ni yang paling PZ cherish apabila bersama-sama para pelajar PZ. Prinsip PZ mudah, jika kita mahu melahirkan bakal-bakal pimpinan tanah air yang berkualiti untuk manfaat umat masa muka, buluhnya perlu dilentur mulai sekarang. Para pelajar yang menghuni menara gading perlu didekati, dilayan dan dihormati sebagai orang dewasa secara matang. Kita sering melenting menyalahkan golongan muda ini apabila muncul isu pengangguran dan lain-lain, tapi apakah sumbangan kita untuk membantu mereka?

Justeru, para pembuat dasar, pentadbir dan akademia di menara gading perlu melihat golongan muda ini sebagai pemegang taruh yang amat penting, bukan sekadar 'budak hingusan' yang boleh dibohongi dan di'awta'. PZ pernah melalui zaman perit sebagai mahasiswa kurang 10 tahun lalu, dan betapa terhirusnya perasaan apabila kadangkala suara golongan muda ini dipandang sepi dan sering dianggap sebagai 'ancaman' sedangkan mempunyai idealisme adalah sesuatu yang normal bagi remaja yang sedang meningkat dewasa. Yang lebih utama ialah didikan supaya idealisme golongan muda ini disalurkan kepada jalan ilmiah yang mendatangkan manfaat kepada tanahair, masyarakat dan umat.

Jadi, jika golongan muda ini kadangkala memberontak dan naik marah, bukankah berpunca dari kesalahan kita sendiri juga? Berapa ramai dari kalangan pembuat dasar, pentadbir dan akademia yang mahu mendekati golongan muda ini sepertimana seorang bapa atau ibu mendekati anak dan seorang abang atau kakak mendekati adik. Golongan muda ini tegar dengan idealisme dan minda yang kritis, jadi kitalah yang bertanggungjawab MEMBIMBING, BUKAN MENGARAH mereka. Ramai pelajar yang PZ temui menyatakan bahawa mereka tidak kisah jika pembuat dasar, pentadbir atau akademia turut serta dalam gerak kerja aktiviti mereka, tetapi bukan untuk mencari nama dan glamour atau menyuruh-nyuruh pelajar seperti seorang mandur mengarah kuli bawahan. Golongan muda ini mengharapkan para pembuat dasar, pentadbir dan akademia turut sama memahami dan berkongsi kepayahan dan kesulitan mereka dalam beraktiviti serta mencari jalan untuk MEMUDAHCARA secara BIJAKSANA.

PZ amat kecewa dengan sesetengah pembuat dasar, pentadbir dan akademia yang rasa puas apabila melihat pelajar GAGAL dalam melaksanakan aktiviti atau menghadapi kesulitan. Sindrom "padan muka engkau" menebal di kalangan segelintir pembuat dasar, pentadbir dan akademia yang sembrono mendukung idea of authority, bukannya authority of idea.

Tanggungjawab seorang pembuat dasar, pentadbir dan akademia di menara gading tidak dibatasi oleh perimeter ruang pejabat, bilik mesyuarat atau dewan kuliah semata-mata. Bekerja di menara gading mengundang kewajipan yang tidak sedikit untuk membentuk generasi pewaris kepimpinan dengan acuan yang sebenarnya supaya mereka menjadi individu BIJAKSANA, MATANG dan RASIONAL.

Buktikan dengan komitmen, bukan sembang kosong atau awta. Menara gading adalah benteng terakhir di mana survival agama, ummah dan watan boleh bergantung. Kebijaksanaan ditimbang di atas neraca ILMU bukannya POLITIK SEMPIT. Pedulikah kita terhadap masa depan generasi pengganti ini? Teringat PZ terhadap nukilan Sasterawan Rendra dari Indonesia: Perjuangan adalah pelaksanaan kata-kata...

1 comment:

law said...

Setuju sgt pe yg telah dinukilkan dlm entry ini..
tp harap para pembuat dasar kalo dah baca terasa hati dan berubah la ye.. hahaha =D