Wednesday, October 20, 2010

Mencongak pilihan

Hampir tiga hari berlalu setelah kembalinya PZ dari monolog di sebuah 'destinasi'. Lebih 25 tahun destinasi tersebut PZ tinggalkan, terasa asing sekali kala kaki melangkah sesaat tiba Sabtu, 16 Oktober lalu. Melihat di sana, meninjau di sini, tempoh sehari memang tidak cukup. Letih berjalan dan bertukar pelbagai pengangkutan semasa di sana menyebabkan PZ memasang niat untuk kembali semula ke destinasi tersebut satu hari nanti.

Dek pertukaran cuaca dan suasana barangkali, tubuh PZ terasa lesu dan lemah sekali apabila kembali dinihari Isnin, 18 Oktober. Kelesuan dan kelemahan itu tidak berhenti begitu sahaja, akhirnya melarat menjadi selesema, demam dan radang kerongkong, menyebabkan PZ akur dengan nasihat doktor untuk bercuti sakit selama dua hari. Agak berat untuk PZ menerima cuti sakit tersebut, memandangkan sepanjang hampir lapan tahun bekerja, tidak pernah sekali pun PZ mengambil cuti sakit. Tetapi bak sanggah sang doktor, "Mana lagi penting, menjaga penyakit daripada terus melarat atau kekalkan rekod tiada cuti sakit?" PZ terpaksa akur!

Merehatkan tubuh dari serangan penyakit adakalanya agak membosankan. Lantas, PZ memilih untuk pulang ke rumah orang tua PZ di kampung. Sejak Eidul Fitri baru-baru ini, agak jarang PZ dapat luangkan hujung minggu seperti kelaziman sebelum ini di kampung halaman dek kesibukan tugas. Justeru, cuti sakit selama dua hari ini ibarat suatu hikmah yang membolehkan PZ pulang sebentar menjenguk orang tua. Hujung minggu selepas ini telah padat terisi dengan pelbagai program dan aktiviti, dan PZ hanya akan 'bebas' semula pada November.

Sambil mencongak-congak perancangan esok hari, PZ memerhati langit petang yang kian menghampiri ambang senja. Alhamdulillah, dengan izin Allah Ta'ala, tubuh terasa kian segar dengan mematuhi arahan pengambilan ubat-ubatan yang telah dipreskripsikan. Untuk mempercepatkan proses penyembuhan, PZ turut memamah buah kiwi kuning yang kaya dengan Vitamin C sebagai tambahan kepada buah epal yang menjadi diet ruji PZ.

Esok PZ akan kembali bertugas seperti sedia kala. Tahun 2010 yang kian menipis di hujungnya ini bakal menyaksikan percaturan-percaturan kehidupan yang perlu PZ putuskan. Telah lima tahun berlalu sejak saat akhir PZ membuat percaturan besar, dan ia muncul lagi kini. Berlegar di sekitar isu penghijrahan, peralihan dan perubahan, PZ harus membuat pilihan dengan seteliti dan sebijaksana mungkin. Ya, tidak banyak masa yang tinggal!

Mudah-mudahan Allah Ta'ala melorongkan PZ di jalan yang lurus untuk menyelesaikan percaturan ini. Suka atau tidak, pilihan dan keputusan perlu dibuat. Walau apa pun laluannya, PZ akan redha.

1 comment:

The Think Tanker said...

Salam bro..

get well soon~

Jaga diri n kesihatan bang~ Mahasiswa UMP sentiasa mendoakan insan2 yang bersusah payah utk Mahasiswa selama ini~Wallahualam

Semoga Allah memberkati

TTT