Saturday, October 23, 2010

Perihal rencana yang tergendala dan di sebalik Perhimpunan Agung UMNO Ke-64

Beria-ia juga PZ menanti hadirnya hujung minggu yang panjang pada minggu kedua akhir Oktober ini. Berlangsungnya sambutan ulang tahun Hari Keputeraan Ke-80 Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang pada Ahad, 24 Oktober 2010 melapangkan Isnin, 25 Oktober sebagai kelepasan am bagi seluruh Negeri Pahang. Menghadapi hujung minggu yang panjang tersebut, memang telah PZ rangka dan rencanakan sesuatu untuk dilakukan. Namun, PZ akur bahawa, "kita merancang, Allah juga merancang", lantas rencana kelana yang dinanti-nanti itu tiada terlaksana, kerana perubahan susunan pada akhir. Apakan daya, PZ hanya upaya redha dan akur.

Maka, terkapai-kapailah PZ menyelam laut fikir untuk memikirkan rancangan ganti. Buntu dan rumit sekali! Memang ada kehampaan yang berbekas tetapi PZ meminta diri untuk berbaik sangka dan memahami kesulitan orang lain; ya, sesuatu yang mudah untuk diungkap tapi sukar untuk diserap sepenuhnya. Walaubagaimanapun, panjang hujung minggu yang terluang ini membolehkan PZ untuk kembali ke kampung halaman menjenguk orang tua, di samping berehat dalam erti kata yang sebenarnya. Ya, istirehat tanpa perlu bergerak ke mana-mana, melegakan lesu longlai tubuh dan mengembalikan tenaga yang telah hilang.

Di celah-celah kebuntuan kala ini, PZ turut meninjau perkembangan Perhimpunan Agung UMNO Ke-64 yang sedang berlangsung di Kuala Lumpur dengan penuh minat. Meneliti usul, membedah isu, memperhalusi isi perbahasan dan menilai gagasan yang dikemukakan minda para perwakilan, PZ berhasrat untuk memberikan beberapa ulasan dan pandangan. Namun, tidak di laman entri ini, akan PZ nukilkan dalam entri seterusnya. Sekadar melontar buah fikiran, sebagai seorang individu yang tidak menggemari retorik ahli politik, tetapi suka mengambil tahu perkembangan semasanya.

Semoga setiap perwakilan yang hadir sama ada untuk memerhati atau berbahas dalam Perhimpunan Agung tersebut hadir dengan keikhlasan dan suci niat hati untuk berbakti kepada pertiwi, bukan untuk maksud dan tujuan lain!

No comments: