Saturday, October 30, 2010

Dari Jalan Grove...

Jalan Grove, Poskod 30110 Ipoh. Dinihari 30 Oktober 2010. PZ bertamu sebentar di ibu negeri Perak Darul Ridzuan ini, melegakan diri dari lelah setelah memandu hampir lima jam dari Kuantan. Destinasi PZ - Bandar Diraja Kuala Kangsar. Menikmati segelas Nescafe tarik panas amat-amat menyegarkan mata, mensisakan kudrat untuk menyudahkan kelana ini. Sedikit lagi masa diperlukan untuk melangkah masuk ke Kuala Kangsar dan menunaikan fardu subuh di Masjid Ubudiah di Bukit Chandan yang indah lagi bersejarah.

Inilah kunjungan pertama PZ ke Bandaraya Ipoh setelah lebih setahun. Tiada apa yang boleh dijenguk, apatah lagi diziarahi kala hari masih gelap-gelita seperti ini. Yang penting, tenaga yang telah sedikit tercukai sepanjang pemanduan tadi dapat dipulihkan semula, mengembalikan stamina untuk menghadapi agenda kelana ini yang seterusnya.

Walaupun kesihatan diri ini tidak sesempurna dahulu, Alhamdulillah PZ bersyukur kerana masih punya upaya untuk memandu sejauh ini, mengisi kegemaran masa lapang. Kembara kali ini bukanlah sekadar 'jalan-jalan' yang lazim, tetapi punya sebabnya yang tersendiri - memenuhi sebuah undangan. Ya, persahabatan yang dibina atas landasan keikhlasan tidak terjejas oleh jauh jarak atau batas waktu.  Justeru, PZ tidak rasa terbeban untuk memandu sejauh ini untuk memaknakan sebuah persahabatan. Sekurang-kurangnya, ada kesempatan buat PZ lari seketika dari suasana biasa yang dilatari politik pejabat dan beban tugas. Syukur!

Sekadar catatan ringkas PZ di pinggir jalanan menghala ke Kuala Kangsar. Masih ada 35 kilometer berbaki untuk PZ sudahkan. Mohon berlalu!

No comments: