Friday, November 5, 2010

"Ditelan mati emak..."

November. Kurang dua bulan lagi tahun baharu 2011 akan menjengah. Beralihlah lagi putaran masa dan berubahlah pula warna suasana. Cuma persoalannya, adakah kita semua akan terus berada di pentas dan tahap yang sama? Sukar sekali untuk diramal, apatah lagi dengan perkembangan mutakhir, terutamanya yang bersangkutan dengan kehidupan PZ.

Kembara PZ ke Kuala Kangsar telah hampir seminggu disudahkan. Singkat cuma, namun mengandungi aneka makna dan pengertian. Mengeratkan ukhuwwah, dan pada masa yang sama melebarkan jaringan silaturrahim. Ya, indah sekali jika semangat persaudaraan seagama itu dihayati sepenuhnya. Menghormati kepelbagaian ragam manusia dan menerima perbezaan dengan hati yang lapang lagi terbuka. Aman kehidupan dan ceria dunia. Tiada nilai untuk dipaksakan dan tiada resam untuk dilazimkan. Dalam erti kata yang lain, menerima seadanya.

Kembali semula ke laman kehidupan biasa, terasa sekali bahawa telah hampir benar ketikanya untuk PZ membuat pilihan lagi. Telah lama babak ini PZ tinggalkan, dan begitu berat bagi PZ untuk mengulangnya lagi. Namun, jika itulah ketentuan dan keperluan yang terbaik untuk diri ini buat masa sekarang, maka redhalah PZ untuk menabahkan hati menghadapinya. Kosong ruang masa yang panjang merentang sejak berakhirnya Majlis Konvokesyen Ke-5 pada 9 Oktober lalu sehinggalah saat ini telah melorongkan kotak fikir PZ untuk menaakul dan mencatur, dan seterusnya menetapkan arah tujuan bagi tahun 2011. Situasinya tidaklah mudah berbanding masa-masa yang lalu, memandangkan beban, komitmen dan tanggungjawab yang tidak pernah menipis. Segalanya menuntut sehalus-halus pertimbangan, penilaian dan perhitungan.

Menyorot perkembangan-perkembangan yang disaksikan dan alami minggu ini, minda cetek PZ menduga bahawa ada alamat dan petanda yang jelas untuk segera membuat pilihan dan memuktamadkan keputusan. Dalam suasana yang dibayangi keyakinan dan ketidakpastian yang silih berganti hadir, begitu sukar untuk PZ menopangkan diri pada pelantar yang benar-benar stabil. Maka, rujukan kepada Yang Maha Pencipta jualah yang lebih awla dalam situasi genting seumpama ini. Ibaratnya seumpama "ditelan mati emak, diluah mati bapak."

Dalam ketidakyakinan itu, PZ berterima kasih kepada mereka di sekeliling PZ yang memahami dan sentiasa setia memberi sokongan moral. Satu mesej pesanan ringkas (SMS) yang diterima beberapa hari yang lalu sedikit menghadirkan kudrat untuk PZ membuat penilaian dan perhitungan yang benar-benar sempurna dan saksama dalam masa terdekat ini. Bicara sang pengirim dalam SMS beliau:

"Bila hati berjuang kerana Allah, dugaan itu tempat bersinggah;
Keperitan ditelan sebagai juadah, kejayaan dianggap mimpi indah;
Semoga Allah memberi kekuatan dan dipermudahkan segala urusan."

Kepada sang pengirim, PZ hargai pesanan tersebut dan dihulurkan ucapan jazakallah.

1 comment: