Monday, November 16, 2009

Sudah-sudahlah!






Governan politik adalah asas dalam kehidupan bernegara.
Namun, governan yang terlalu dipengaruhi permainan politik
tidak menguntungkan rakyat yang sepatutnya mendapat
keutamaan untuk dibela.
Akhirnya masalah asas rakyat tidak pernah selesai walaupun pilihanraya datang silih berganti.
Rakaman lensa PZ di Mumbai, India. Januari 2009.

Pelik juga melihat ragam musim tengkujuh kali ini. Lebat hujannya sehingga berlaku banjir dalam tempoh singkat, dan di celah lebat hujan itu terik panasnya begitu membahang dan membakar. Cuaca pun tidak dapat diramalkan dengan tepat sangat, barangkali impak daripada perubahan iklim dunia dan ketidakstabilan alam. Pastinya fenomena ini merupakan peringatan kepada kita bahawa usia dunia kian mendekati penghujungnya.

Sesuatu yang jarang PZ lakukan, petang Isnin ini PZ isi dengan 'monolog' di sebuah cawangan restoran KFC. Berbekalkan komputer riba dan Celcom Broadband, PZ selesaikan beberapa kerja tertangguh, menikmati makanan dari pakej JomJimat KFC dan seterusnya mengemaskini Perantauzaman. Cuaca baik di luar, tetapi kedinginan dalam restoran KFC ini begitu menyengat dan mengganggu.

Mutakhir ini menyaksikan pelbagai kontroversi dan isu mewarnai arena politik tanah air. Bagaikan tiada sudah-sudahnya, masalah demi masalah terus melanda orang-orang politik, baik dari parti yang memerintah mahupun parti yang membangkang. Dari isu-isu yang besar hinggalah kepada yang remeh-temeh dan hampir tiada nilai, begitulah warna politik Malaysia. Tidaklah perlu untuk PZ perincikan isu-isu yang hangat dipublisitikan kini, teman-teman bolehlah rujuk di media massa.

Minggu lepas, dalam Facebook, PZ lontarkan soalan "Are our politicians serving the people sincerely?" . Sengaja PZ ajukan persoalan tersebut untuk meninjau respon teman-teman dan sejauh manakah kepekaan teman-teman dalam meneliti prestasi para ahli politik kita. Minda sinis PZ kadangkala menganggap bahawa segelintir (mungkin juga kebanyakan!) ahli politik kita lebih mengutamakan soal pengaruh dan publisiti berbanding tugas utama mereka untuk berkhidmat kepada rakyat. Dalam konteks ini, komentar PZ adalah seimbang untuk semua pihak, baik yang memerintah atau yang membangkang.

Senario politik pasca 8 Mac 2008 telah dimaklumi benar sangat merubah lanskap semasa tanah air. Pilihanraya telah berlangsung dengan baik dan rakyat telah membuat pilihan dengan bebas. Cukup setakat itu. Tumpuan selepas itu seharusnya dipusatkan kepada pemberian khidmat kepada rakyat berbanding terus-terusan berpolitik dan berseteru antara parti dan puak seolah-olahnya pilihanraya masih berjalan. Tahun 2010 yang akan datang mengemukakan fasa yang cukup mencabar dalam pengurusan kewangan tanah air berikutan krisis ekonomi yang masih belum pulih sepenuhnya. Justeru, dalam suasana yang mencabar ini, kebajikan rakyat terbanyak perlu mengisi agenda utama setiap ahli politik dan parti-parti yang mereka dukungi, baik yang memerintah atau yang membangkang.

Dalam keadaan di mana ramai rakyat yang tertekan kesan kenaikan kos sara hidup, harga barangan dan kelembapan pasaran kerja, satu mekanisme perlu disepakati untuk menangani kemelut ini. PZ percaya terdapat ramai bijak pandai dalam parti-parti politik di negara ini dengan kelulusan dan kelayakan berjela-jela dan kepetahan lidah berpidato yang PZ harap bukan sekadar retorik.

Perseteruan atas pentas politik tidak seharusnya melarat kepada situasi yang menjejaskan kepentingan dan hasrat rakyat. Dalam kita sibuk berpolemik tentang soal membentuk minda kelas pertama, PZ berpandangan bahawa yang perlu dibentuk terlebih dahulu ialah minda ahli-ahli politik kita. Untuk sekali dua mungkin massa seronok membaca isu-isu politik yang kontroversial, tapi sekiranya hal yang sama dihidang setiap hari, rakyat akan menjadi bosan dan muak. Secara tegasnya PZ berpendapat bahawa perlu wujud satu kesedaran (will) tinggi dan tenaga baharu yang berupaya mengkonsolidasi ahli-ahli politik dari pelbagai aliran, lapisan, segmen dan fahaman untuk duduk bersama dan berbuat sesuatu untuk manfaat rakyat BUKAN atas tiket dan publisiti politik, sebaliknya atas PRINSIP KHIDMAT yang sepatutnya mendasari tindak-tanduk setiap ahli politik.

Mengheret rakyat dan negara dalam perseteruan politik yang tidak berkesudahan hanya menguntungkan segolongan oportunis yang mencari political milleage. Ahli-ahli politik sibuk bercakaran dalam soal perebutan kuasa dalam parti, mencantas bakat muda yang meningkat naik, melobi kontrak dan projek, berhimpun bersama juak-juak di warung jalanan atau coffee house, dan lain-lain aktiviti yang jarang sekali menggambarkan keikhlasan niat dan ketulenan khidmat mereka kepada rakyat.

Dalam kesibukan percakaran dan perseteruan politik itu, rakyat jugalah yang menanggung rugi dan sengsara; pengurusan kutipan sampah yang tidak sistematik, kelemahan penguatkuasaan pihak berkuasa, penyelenggaraan perparitan dan pembetungan yang tidak teratur, lopak dan lubang di jalan tidak bertampal dan yang paling menyedihkan PZ, sesetengah perpustakaan dan pusat sumber di desa-desa kemiskinan bahan bacaan dan sumber rujukan, akhirnya tinggal nama dan bangunannya sahaja. lPersatuan dan kelab belia turut menjadi medan percaturan dan perebutan politik hingga akhirnya aktiviti belia lesu dan banyak 'mat-mat belia' dalam pertubuhan ini hanya syok sendiri. Anak muda terus merempit dan memekak di taman-taman perumahan hingga lewat malam, mana peranan pertubuhan belia? Perkara sekecil ini perlukah sampai Perdana Menteri atau Menteri Besar terpaksa campur tangan? Manakah penggerak-penggerak JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung)? Sistem dan garis panduan telah elok tersedia di peringkat kerajaan, masalahnya ialah pelaksanaan oleh pemimpin di akar umbi.

Demikianlah, dalam soal-soal asas yang melibatkan kebajikan dan bina insan rakyat seperti ini, seharusnya politik ditolak ke tepi. Begitu juga di masjid-masjid, sepatutnya soal pembentukan minda, pengukuhan aqidah, peluasan dakwah dan pemantapan rohani mengisi agenda khutbah dan aktiviti tarbiyyah, bukan mencela dan memperlekeh, sudahlah kupasannya tidak akademik, diburukkan lagi dengan emosi dan sentimen kepartian melampau yang langsung tidak mencerminkan wibawa dan kesarjanaan.

Saranan PZ, janganlah semua perkara dipolitikkan. Sudah-sudahlah!

No comments: