Saturday, November 14, 2009

Multum in parvo!


Sesuatu mungkin dilihat kosong tanpa sebarang makna
sedang sebenarnya mengandungi cerita yang tersirat.
Sekeping gambar biasa mungkin membawa sejuta pengertian.
Rakaman lensa PZ di Selancar, Rompin. Mac 2008.



Ingin PZ kongsi satu kes yang PZ kendalikan pada hari Rabu, 11 November yang baru lepas. Seorang siswi, yang memang langsung PZ tidak kenali, dengan ditemani seorang siswi lain, dan tanpa sebarang temujanji, serta dengan seribu tanda tanya di wajah, menanti untuk berjumpa PZ di pejabat pada tengah hari tersebut. Pada awalnya PZ memang agak terganggu, memandangkan PZ tidak diberitahu dahulu, dan kebetulan pula PZ baru selesai mengendalikan mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Universiti pada sebelah paginya. Minda PZ telah diprogramkan untuk menyemak coretan minit dan dokumen lain berkaitan mesyuarat tersebut pada sebelah petang.

PZ terima kedua-dua siswi tersebut untuk satu perjumpaan singkat. Mendengar cerita yang menghantui pelajar tersebut dan kecelaruan yang dihadapinya kini, timbul rasa simpati dan ingin membantu. Siswi ini telah menjadi mangsa sindiket yang berselindung di sebalik promosi 'Privillege Card'. PZ tidaklah ingin menamakan syarikat yang mendalangi sindiket ini, tetapi siswi ini tertekan dengan 'tuntutan-tuntutan bayaran' daripada syarikat kad ini. Kerana terpedaya dengan pakej yang 'ditawarkan' termasuklah potongan harga tiket penerbangan, siswi ini yang berasal dari Sabah telah membayar sejumlah wang kepada seorang ejen kad ini ketika promosi di Kuantan Parade pada tahun 2006. Siswi ini telah diyakinkan oleh ejen ini bahawa bayaran yang telah dijelaskan itu adalah sekali sahaja tanpa sebarang caj lain.

Disangkakan kisah ini berhenti setakat itu sahaja, siswi ini terkejut besar menerima bil tuntutan daripada syarikat terbabit lewat minggu lalu yang menuntut baki bayaran yuran kad yang tertunggak. Tambah mencemaskan siswi ini, ejen syarikat ini membuat panggilan telefon dan mengancam untuk mengambil tindakan mahkamah sekiranya bayaran yang tertunggak tersebut tidak dijelaskan. Ejen syarikat tersebut juga cuba mendapatkan nombor telefon bapa siswi ini, tetapi tidak dilayan.

Simpati dan kasihan. Pelajar ini telah terdesak untuk memohon bantuan dan seperti biasa PZ berikan nasihat undang-undang sebagaimana yang  diminta. PZ berhasil melayari laman sesawang syarikat terbabit dan PZ dapati laman tersebut telah lebih setahun tidak dikemaskini. Bentuk perniagaannya juga meragukan dan PZ percaya ini adalah salah satu daripada banyak pemangsa yang mensasarkan golongan pelajar dan orang yang tidak faham untuk mendapatkan wang segera.

Pelajar ini PZ bantu untuk menghubungi pusat aduan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di Kuala Lumpur dan Alhamdulillah, panggilan dijawab dan aduan siswi tersebut dilayan dengan baik sekali. Walaupun masih berdebar-debar, terpancar sedikit kelegaan pada wajah siswi itu dan pihak PPIM dan PZ sependapat menyarankan supaya beliau membuat satu laporan polis. Mana tahu, satu sindiket lagi dapat dibongkar!

Kebetulan pula, selesai aduan kepada PPIM, dan sebelum siswi tersebut permisi dari pejabat PZ, ejen syarikat tersebut sekali lagi menghubungi siswi itu dan kali ini PZ berjaya mencelah. Ejen tersebut gagal menjawab apabila ditanya nama firma guaman yang mewakili syarikatnya. Tuntutan saman tidaklah boleh dibuat dengan mudah tanpa bantuan firma guaman. Nyata sekali, ini SYARIKAT PENIPU!

Apa iktibar daripada kes ini?

1. Orang ramai, termasuklah pelajar janganlah mudah terpedaya dengan promosi kad diskaun, privillege card dan seumpamanya;

2. Jika telah mula was-was, lekas-lekas elakkan diri daripada didatangi oleh ejen kad;

3. Jangan tandatangani apa-apa dokumen kosong;

4. Jangan tandatangani apa-apa dokumen tanpa membaca isi kandungannya terlebih dahulu;

5. Berani mengatakan TIDAK!


Ini kali kedua dalam tempoh kurang sebulan, PZ mengendalikan dua aduan yang berkait rapat dengan kebajikan dan kesejahteraan pelajar. Walaupun tidak tertulis sebagai sebahagian tugas rasmi, namun PZ bantu atas dasar kemanusiaan, simpati dan tanggungjawab sebagai seorang staf Universiti ini.

Namun, sebagaimana yang PZ pernah utarakan dalam entri SRO sebelum ini, telah tibalah masanya untuk Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) memperkasa dirinya dengan mewujudkan sistem pengurusan aduan yang teratur dan boleh dimanfaatkan oleh para pelajar. Entah bila agaknya pengwujudan jawatan SRO akan dipertimbangkan oleh pihak atasan, namun sesuatu yang proaktif perlu diilhamkan oleh para pimpinan pelajar kita untuk mengisi ruang kosong ini.

Memanglah, MPP tidak akan berupaya menyelesaikan masalah seumpama ini, tetapi organisasi utama pelajar ini perlu memperlihatkan peranannya sebagai medan saluran aduan dan masalah yang BOLEH DIPERCAYAI (trustworthy) oleh para pelajar kita. MPP perlu mewujudkan rangkaian kerjasama yang baik dengan organisasi pengguna seperti FOMCA, PPIM, Tribunal Tuntutan Pengguna dan seumpamanya bagi membolehkan aduan berkaitan dapat diuruskan dengan sempurna. Cuba bayangkan betapa tingginya impression pelajar dan massa sekiranya fungsi ini dapat diperanankan dengan berkesan oleh MPP. Selain mendekati tokoh-tokoh politik, MPP juga perlu mendekati tokoh-tokoh dan organisasi kepenggunaan supaya rangkaian kerjasama yang PZ nyatakan tadi dapat dimaknakan. Dalam sudut yang lain pula, pelajar akan melihat bahawa MPP mengutamakan agenda kebajikan dan pembelaan. PZ percaya, banyak lagi kes lain yang melibatkan pelajar kita selain dua kes yang PZ kendalikan ini. Jadi, act, do not just talk!

MULTUM IN PARVO. Frasa bahasa Latin yang membawa makna "banyak dalam sedikit" atau much in little. Satu inisiatif atau perbuatan yang mungkin melibatkan kos yang sedikit tetapi memberi impak besar. Itu lebih baik daripada berbelanja besar dan mewah atas sesuatu perkara, tetapi impaknya langsung tiada, atau jika adapun hanya memanfaatkan puak atau individu tertentu sahaja. Apa yang PZ sarankan dalam entri ini mungkin nampak remeh dan enteng di mata teman-teman, namun ingatlah bahawa dalam kita memikirkan yang besar-besar, perkara-perkara kecil jangan pula dikesampingkan kerana perkara-perkara kecil biasanya memberi impak kepada perkara yang lebih besar. Lebih-lebih lagi jika kita hanya beretorik terhadap perkara-perkara besar, sedangkan ada perkara-perkara kecil yang boleh diselesaikan dalam bidang keupayaan kita. Pendekatan seimbang dan menang-menang adalah amat penting dalam kepimpinan. Menjadi pemimpin jangan disalah niatkan untuk mencari publisiti dan populariti, tetapi hadirnya seseorang pemimpin adalah kerana amanah dan tanggungjawab.

Dalam satu ceramah mengenai kepimpinan, pernah PZ ingatkan pada sekumpulan pimpinan pelajar bahawa mereka perlu stand out from the crowd untuk mengemukakan gaya kepimpinan yang kreatif, praktikal dan tidak streotaip. Dalam zaman serba canggih ini, wibawa seorang pemimpin tidak lagi terpancar oleh hebatnya beliau berpidato semata-mata, tetapi lebih dilihat pada keberkesanan dan profesonalisme tindakannya. Dinamika tindakannya pula hendaklah merentasi generasi dan tidak hanya relevan untuk zamannya sahaja. Itulah tanda kebijaksanaan, wawasan dan jiwa besar seorang pemimpin.



  

1 comment:

Anonymous said...

salam..sangat berguna artikel ni kepada semua student agar mereka berjaga-jaga dan tidak terpedaya dengan janji2 manis agensi2 yang ingin mengaut keuntungan dengan cepat..siasat dulu background syarikat dengan jelas sebelum join..thanx abg wan..