Thursday, November 5, 2009

Manakan mungkin bangsaku maju jika...

Telah hampir seminggu November 2009 kita lewati. Maknanya, semakin dekatlah juga penghujung tahun 2009 sebelum menjelma tahun baharu 2010. Usia akan berganti dan semakin singkatlah lagi baki yang bersisa sebelum Izrail mencabut nyawa.

Menelaah koleksi yang tersimpan di perpustakaan mini PZ, buku Sejarah Melayu (versi Shellabear) karya Tun Seri Lanang menarik lensa analisa PZ pada tengah hari Khamis yang redup ini. Penuh dengan pelbagai ceritera berlatar zaman Kesultanan Melayu Melaka dengan dihiasi Bahasa Melayu klasik yang indah tersusun, karya besar ini memiliki 'jiwa' yang tersendiri.

Hasad, dengki dan benci. Penyakit jiwa yang membusuk dalam diri segelintir dalam kalangan kita. Tidak kira siapa, pekung hasad, dengki dan benci (HDB) boleh menjangkiti kalangan orang bawahan dan juga orang atasan. Malah, dalam perjalanan hidup PZ, pernah juga PZ saksikan kalangan orang-orang bergelar 'cendekiawan' dan 'agamawan' dihinggapi kudis HDB.

Persaingan di tempat kerja untuk mendapat tempat, pangkat dan kedudukan, perebutan cinta dan inginkan perhatian adalah situasi-situasi yang mempercepatkan lagi penularan penyakit ini. Maka tidak hairanlah, ada yang sanggup 'berhantu-hantuan', 'bersantau-sauntauan' dan 'bersihir-sihiran' apabila serakah HDB menggila dalam diri. Manakan mungkin bangsa PZ maju jika sesama bangsa sendiri pun sanggup bercantas-cantasan apabila merasakan kepentingan diri dan kroni digugat, terancam dengan perubahan dan transformasi dan yang paling menyedihkan PZ, takut melihat orang muda lebih pandai. Manakan mungkin bangsa PZ bisa berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dan megah bermartabat sekiranya bangsa PZ terus senang melihat orang lain susah dan susah melihat orang lain senang. Sungguh rendah akal budi dan jelek sekali!

Berbalik kepada perbicaraan kita tentang Sejarah Melayu, suka PZ perturunkan sedikit petikan daripada karya tersebut mengenai rentetan peristiwa yang membawa kepada Kesultanan Melayu Melaka. Sayang sekali, Kesultanan agung yang punya kuasa dagang yang besar hingga dikatakan oleh sarjana Tom Pires sebagai setaraf dengan Venice akhirnya lenyap akibat pengkhianatan yang bermula dari dalam. Sejarah bukan sekadar riwayat lapuk. Sejarah akan berulang. Hanya yang menekuni sejarah lampau dengan mata dan jiwa yang celik akan memahami apa yang PZ maksudkan. Kebejatan dan kegawatan sosial dan politik yang berlaku dapat diredakan sekiranya sejarah dihargai dan tidak dilacurkan sesuka hati.

(akan bersambung)

No comments: