Saturday, October 31, 2009

SRO


PZ bersama delegasi Majlis Tatatertib & Disiplin
Universiti Malaysia (MATDUM) berpeluang berdialog
bersama Student Rights Officer (SRO) di Monash University
semasa lawatan rasmi ke sana.
Rakaman lensa PZ di Monash University, Melbourne, Australia.
Mei 2005.

Seminggu berlalu. Pejam celik mata, gelap cerah langit, turun naik matahari. Peredaran masa menghambat kita dengan pelbagai perkara dan cerita. Minggu ini menyaksikan kotak fikir PZ dihimpit dengan pelbagai persoalan yang akhirnya membawa kepada STRES! Saat entri Warna apakah yang mendasari hari? terpapar di blog ini, PZ ditujah bertalu-talu dengan pertanyaan dari teman-teman. Biarlah PZ simpan sendiri 'kedalaman' maksud yang tersirat di sebalik puisi tersebut dan terima kasih kepada teman-teman yang prihatin.

Walaupun tertekan dengan hal-hal yang PZ nyatakan tadi, namun kerja tetap berjalan seperti biasa. Berulang-alik menghadiri mesyuarat, menyemak draf dan fail, memenuhi temujanji dan lain-lain. Rutin yang perlu dijalankan sebagai penjawat awam.

Ada satu peristiwa yang menarik fokus lensa analisa PZ untuk minggu ini. Mungkin kerana telah terlalu terdesak atau hampir putus asa agaknya, PZ telah didatangi oleh sekumpulan pelajar awal baru-baru ini. Hanya seorang dari kumpulan tersebut yang PZ kenali. Kisahnya, salah seorang dari kumpulan tersebut telah mendapati salah satu dari subjek yang perlu diduduki untuk peperiksaan akhir semester tidak lama lagi telah digugurkan tanpa pengetahuannya. Sebaik mengetahui, keadaan telah semakin suntuk dan turun naiknya pelajar ini di beberapa pejabat yang berkaitan seolah-olahnya tiada dilayan. Lebih menggusarkan lagi apabila subjek ini merupakan pre-requisite  kepada beberapa subjek lain semester depan. Bagaimanakah subjek tersebut telah digugurkan tanpa pengetahuannya? Kesilapan sistem barangkali? Unauthorized access? PZ timbangkan pelbagai kemungkinan, namun walau apapun kisah di sebaliknya, pelajar ini perlu PZ bantu. PZ menasihatkan pelajar ini untuk membuat surat rayuan kepada Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa) bagi mendapatkan budi bicara beliau dalam masalah ini, dan surat tersebut disalinkan kepada beberapa individu lain, termasuklah Naib Canselor. Ini penting bagi memastikan masalah pelajar ini 'dilayan' dengan terhormat. (Kerana seringkali staf mahu pelajar menghormati mereka, tetapi mereka tidak pula melayan pelajar dengan hormat!)

Alhamdulillah, PZ menerima satu mesej pesanan ringkas daripada pelajar ini bahawa segala masalahnya telah diselesaikan dengan baik dan dia boleh menduduki peperiksaan dengan tenang. Syukur pada Allah Taala!

Meneliti insiden ini, PZ terfikir-fikir, bagaimanakah boleh kita mantapkan sistem pengurusan aduan oleh para pelajar? Ini termasuklah penyediaan khidmat nasihat, bimbingan dan runding cara kepada pelajar-pelajar yang menghadapi masalah dengan pihak pentadbiran dan seumpamanya.

Student Rights Officer atau SRO. Istilah ini mula PZ kenali semasa lawatan PZ ke Monash University di Melbourne, Australia pada Mei 2005. Enam buah universiti awam telah PZ singgahi sepanjang 12 hari musafir PZ di Australia. University of New Soth Wales dan University of Sydney di Negeri New South Wales, University of Canberra dan National University of Australia di Wilayah Ibukota Australia serta University of Melbourne dan Monash University di Negeri Victoria. Setiap universiti ini punya kekuatan masing-masing, dan bagi PZ, Monash punya sistem pengurusan pelajar yang cukup baik.

SRO adalah seorang pegawai yang dilantik oleh Monash untuk memberi bimbingan dan menasihatkan pelajar sekiranya hak-hak pelajar tersebut dicabuli oleh mana-mana pihak di dalam atau di luar kampus. Contohnya, jika seorang pelajar mendapati bahawa beliau telah dikeluarkan dari asrama hanya kerana ideologi politiknya, sedangkan itu bukanlah suatu kesalahan di sebuah negara demokrasi, maka pelajar ini boleh mendapatkan bantuan SRO. SRO akan meneliti aduan pelajar ini dan melakukan apa yang perlu sekiranya aduan tersebut sahih dan bukan diada-adakan. Semasa di Monash, PZ telah berpeluang berdialog dengan SRO yang dilantik dan pelbagai isu telah kami  bicarakan.

Sistem SRO yang diwujudkan akan mampu merapatkan jurang yang terbina atau kadangkala 'sengaja' diada-adakan antara pentadbiran dan pelajar. Pelajar yang terkilan (aggrieved) kerana sesuatu tindakan daripada pihak pentadbiran berhasil mendapatkan khidmat nasihat yang betul dari SRO yang dilantik, apatah lagi jika melibatkan isu-isu undang-undang.

PZ akui, ada segelintir pelajar yang hanya tahu meluaskan mulut untuk bersuara tentang hak dan kebebasan tetapi tidak disandarkan atas kerangka fakta, perundangan dan realiti, tetapi sekadar beremosi dan mencari populariti. Hal ini tentu sekali merumitkan lagi hubungan antara mereka dengan pihak pentadbiran yang kebiasaannya berakhir dengan perbuatan-perbuatan provokatif dan pendekatan agresif. Ini bukanlah watak mahasiswa yang berkesarjanaan dan berwibawa. Keadaan ini hanya akan menjadi modal kepada pihak yang satu lagi untuk terus memandang kecil suara dan peranan mahasiswa.

Justeru, sekiranya SRO dapat diperanankan dalam erti kata yang sebenarnya, para pimpinan pelajar dan kalangan pelajar berupaya dipandu untuk menyuarakan rasa hati, permasalahan dan isu secara yang lebih profesional dan menggambarkan wibawa intelektualisme mereka. Maka, tidaklah timbul lagi soal penyediaan memorandum itu dan ini yang bombastik ayat-ayatnya tetapi hanya mengandungi retorik dan 'awta' tanpa sebarang cadangan yang konstruktif dalam bahasa yang lebih 'bertamadun'. Lebih dari itu, pengwujudan SRO akan dapat mengurangkan atau terus melenyapkan kebergantungan segelintir kelompok mahasiswa terhadap Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) atau parti-parti politik untuk menjadi penyambung suara mereka. PZ sentiasa percaya bahawa mahasiswa perlu mengambil tahu tentang politik, namun PZ tidak bersetuju jika mahasiswa menjadi kuda tunggangan mana-mana parti politik. Orang-orang politik sepatutnya menyegani kewujudan universiti sebagai gedung ilmu.

Jika kita mahu mewujudkan suasana menang-menang di kampus antara pihak pentadbiran dan pelajar, maka SRO adalah salah satu alternatif yang wajar dipertimbangkan. Apalah maknanya membuat lawatan ke sana-sini di seluruh dunia saban tahun jika tiada sebarang penambahbaikan dibuat terhadap pengurusan pelajar kita.

2 comments:

law said...

SRO ini jika diperkenalkan dlm ump mmg sgt kena pda msanya..

namun begitu,pegawai SRO ini yg dilantik pernah benar2 berjiwa student jika tidak xdak fungsi jgak SRO ini..

huhuhu... =]

Secret Admirer said...

salam...
mcm penah ku dgr insiden ni..
tapi di mana yek?
hahaha...

good job abg wan...
thanks anyway...

SRO???
quite interesting...
nti bisik2 la ngn dato' yek...

hohoho...