Saturday, October 24, 2009

Ketam yang mengajar anaknya berjalan betul...


Jadilah seperti pokok yang rendang di mana yang lain boleh
menumpang teduhnya. Bukan seperti dedalu yang menyambung hidup
atas usaha orang lain.
Rakaman lensa PZ di Tasik Banding, Perak. Oktober 2007.

Dalam kedamaian malam di Bandar Muadzam Shah, Pahang, PZ mencari-cari ilham untuk dikongsi bersama teman-teman untuk entri kali ini. Berhujung minggu di pekan kecil ini mula menjadi kelaziman buat PZ sejak akhir-akhir ini setelah penukaran status peribadi PZ. Kebiasaannya, setiap kali di sini, rutin PZ diisi dengan memenuhi undangan ke majlis kenduri, menziarahi saudara-mara dan lain-lain. Ya, satu citra baharu dalam kehidupan peribadi PZ. Perkara yang sebelum ini bukan menjadi kelaziman dan agak mengambil masa untuk berakar umbi dalam diri.

Jadual PZ di pejabat semalam turut diisi dengan jemputan untuk menyampaikan ceramah "Nilai dan Etika Dalam Perkhidmatan Awam" dalam Kursus Induksi untuk kakitangan Kumpulan Sokongan 2 dan 3. Dalam konteks perkhidmatan awam, Kumpulan Sokongan 2 dan 3 merujuk kepada kakitangan yang berada dalam gred 1 hingga 17 iaitu yang memiliki kelulusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Sebenarnya, tajuk ceramah ini telah diperuntukkan untuk PZ setiap kali berlangsungnya kursus induksi, baik untuk Kumpulan Pengurusan & Profesional mahu pun Kumpulan Sokongan sejak dua tahun yang lepas. Tajuknya lebih bersifat umum, dan lazimnya akan PZ bicarakan dan kembangkan berdasarkan isu-isu semasa dan kajian kes-kes yang pernah PZ kendalikan di institusi ini. Matlamatnya jelas - para peserta haruslah mampu menghayati prinsip akauntibiliti, integriti dan ketelusan untuk diterjemahkan dalam gerak kerja dan tindak tanduk mereka sebagai penjawat awam.

Dalam derai tawa, PZ membuat penegasan kepada para peserta semalam bahawa berkhidmat di institusi pendidikan seumpama Universiti ini adalah berbeza sekali dengan berkhidmat di jabatan atau agensi kerajaan yang lain. Semasa PZ berkhidmat di Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran dulu, norma dan suasananya mudah. Bertertib sebagai seorang penjaway awam antara jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang dan tiada siapa yang akan ambil pusing selepas kita punch out pada jam 5.00 petang.

Di Universiti ini dan institusi pendidikan lain, warga kerjanya punya tanggungjawab yang lebih berat - menunjukkan teladan  yang baik pada setiap masa. Kenapa? Kerana di sini kita ada PELAJAR yang sentiasa memerhati gelagat kita. Baik teladan yang ditunjukkan, maka baiklah penerimaan oleh para pelajar dan buruk perangai yang diperlihatkan, maka buruklah rupa diri dan tertib para pelajar.

Ramai warga kerja yang seringkali alpa akan hakikat ini. Kalau tidak, masakan sehingga mengundang teguran tajam daripada Naib Canselor Universiti ini dalam perutusan tahunannya awal tahun ini! Agak mengecewakan, sikap yang sama masih diperlihatkan walaupun telah ditegur. Betullah, Melayu mudah lupa. Apakah bentuk generasi mahasiswa yang ingin kita bentuk sekiranya warga kerja sendiri gagal menzahirkan wibawa dan kesarjanaan yang dapat disegani?

Zaman telah berubah, dan bersama-samanya, aliran pemikiran juga telah jauh berbeza. Mahasiswa kini lebih kritis, justeru amat reaktif dan tidak mudah reseptif terhadap sesuatu perkara yang mengisi ruang pandangan mereka. Dengan 'bisa' yang ada pada media ketiga, seperti blog, mahasiswa akan menyuarakan pandangan mereka secara terus dan langsung, sebagaimana apa yang PZ lakukan kini. Warga kerja Universiti pula perlulah memahami rupa audien yang mereka hadapi sebagai pelanggan pada hari ini. Universiti bukanlah sekolah, di mana pelajar boleh dimarahi, diperlekeh atau diperolokk-olokkan tanpa sebarang sebab yang munasabah. Berdasarkan pemerhatian PZ, apabila ada staf yang mengeluh bahawa pelajar kini amat berlagak dan tak makan saman, jawapannya kembali semula kepada sikap yang ditunjukkan oleh segelintir warga kerja Universiti ini. Manakan tidak pelajar jadi tidak makan saman jika mereka sendiri melihat staf sewenang-wenangnya melanggar undang-undang sesuka hati? Memarkir kereta di sana sini, bukan di tempat yang sepatutnya, seolah-olahnya kampus ini sebuah lapangan pasar malam dan bukannya gedung ilmu.

Mahasiswa yang diperlihatkan dengan situasi dan suasana sebegini akan menzahirkan protes melalui tingkah laku dan gelagat mereka. Pernah PZ sentuh dalam entri Bimbing, Bukan Suruh! bahawa pelajar mengharapkan staf yang berupaya untuk turun padang bersama mereka, merasai susah senang yang dihadapi oleh pemegang taruh ini, bukan sekadar melaungkan arahan dari kamar pejabat dan kemudiannya menghentam pelajar atas kegagalan sesuatu projek atau program.

Barangkali ada yang beranggapan bahawa luahan pandangan PZ dalam entri ini bias kepada pelajar. PZ juga adalah staf dan PZ pernah menghadapi pelajar-pelajar yang lebih teruk bermasalah semasa mengendalikan kes-kes tatatertib pelajar dahulu. Pada masa yang sama, PZ juga adakah bekas mahasiswa yang pernah menghadapi zaman di mana aktivisme pelajar dibobrokkan dengan karenah yang bukan-bukan daripada pentadbiran. Sebagai mantan pimpinan pelajar, PZ amat memahami apa yang rakan-rakan mahasiswa rasai apabila hasil kerja tidak dihargai, apatah lagi diperkecil dan diperlekehkan.

Justeru, menerima tawaran untuk berkhidmat dengan sesebuah imstitusi pendidikan bermakna menerima tanggungjawab untuk menjadi ayah, ibu, abang, kakak, pembimbing dan sahabat kepada para pelajar, walau apapun jawatan yang kita sandang, dari Pembantu Am Rendah hinggalah Naib Canselor. Bukannya masuk bekerja di sini semata-mata untuk mencari ruang untuk memperkukuh kepentingan diri sehingga mengorbankan kewajipan untuk membina bakal peneraju negara masa hadapan.

Janganlah hendaknya kita menjadi seperti ketam yang mengajarnya anaknya berjalan betul.

1 comment:

law said...

btol3..sgt setuju..mahasiswa skg bkn hnya akan berdiam diri malah akan bertindak jika berlaku ketidakadilan dalam layanan..

xkira staf atau student..smua adalah manusia biasa..smua kna ikot undang2..kerabat diraja pon sma..

so apa beza staf ump dgn student ump? SAMA saja.. =]