Friday, October 16, 2009

"Perangai bergantung pada diri sendiri"



Hitam putih kehidupan, hala dan arah perjalanan, sendiri yang menentukan.
Untung nasib sempurna lancar jalannya, silap perhitungan terbabas ke jalan mati.
Rakaman lensa PZ di Tanjung Balau, Kota Tinggi, Johor. Jun 2009.


Satu lagi hari Jumaat menjengah kehidupan PZ. Telah dua hari PZ kembali bertugas selepas bercuti panjang. Seperti yang dijangka, banyak kerja yang menanti untuk PZ selesaikan, khususnya kerja-kerja tulis menulis, karang mengarang, sunting menyunting dan lain-lain lagi. Apa yang pasti, PZ kembali menghadap rutin.

Tidak pernah pula PZ menyangka cuti panjang memberi impak psikologi terhadap prestasi dan produktiviti kerja kita. Alhamdulillah, berbanding semalam, PZ rasa lebih segar dan selesa mengusaikan tugasan. Walaupun tidaklah sampai melibatkan penggunaan tenaga dan keringat, cuma memerah idea dan mengharap curahan ilham dari kotak minda, secara ikhlas PZ hilang fokus tatkala mula bertugas semalam. Ada beberapa draf teks ucapan dan alu-aluan yang memerlukan sentuhan akhir PZ, namun sehingga petang, ilham dan idea yang dinanti tidak kesampaian. Pulang ke rumah dengan keletihan minda dan tidur seawal pukul 9.30 malam.

Ya, dalam entri yang lepas, PZ ada berkongsi dengan teman-teman mengenai Mahatma Gandhi dan pengalamaannya mencari dirinya yang sebenar melalui karyanya The Story of My Experience With Truth. PZ juga pernah menukilkan dalam blog ini bahawa jangan memanjakan diri sendiri adalah antara kaedah yang penting untuk meneroka peribadi dan personaliti. Biasakan diri dengan kesusahan, walaupun sebenarnya kita mampu, tetapi janganlah sampai menjadi kufur nikmat pula. Memanjakan diri sendiri hanya akan menyebabkan kita menjadi complacent dan akhirnya punya peribadi yang rapuh prinsip dan tiada pendirian, seperti lalang yang ditiup angin.

Semasa beliau mula tiba di London untuk melanjutkan pengajian dalam bidang Undang-undang, Gandhi menyangka bahawa beliau perlu bersikap dan bergaya seperti seorang Inggeris untuk membolehkannya hidup sempurna di sana. Mengikut saranan rakan-rakannya, Gandhi berbelanja besar untuk membolehkannya dipandang sebagai a civilized gentleman dan berperwatakan seperti seorang Inggeris. Dengan cara ini, Gandhi berharap dapat menemui kebenaran yang dicari-carinya. Beliau mendaftar untuk kelas tarian, belajar menggesek biola, membeli evening suit dan lain-lain. Semuanya melibatkan belanja yang tidak sedikit, dan tambah menyulitkan lagi keupayaan kewangannya. Kehidupan artificial ini tidak menyeronokkan buatnya dalam dalam buku tersebut beliau menulis:
I had not to spend a lifetime in England, I said to myself. What then the use of learning elocution? And how could dancing make a gentleman of me? The violin I could learn in India. I was student and ought to go on with my studies. I should qualify myself to join the Inns of Court. If my character made a gentleman of me, so much the better. Otherwise I should forego the ambition.

These and similar thoughts possessed me, and I expressed them in a letter which I addressed to the elocution teacher, requesting him to excuse me from further lessons. I had taken only two or three. I wrote similar letter to the dancing teacher, and went personally to the violin teacher with a request to dispose of the violin for any price it might fetch. She was rather friendly to  me, so I told her how I had discovered that I was pursuing a false idea. She encouraged me in the determination to make a complete change.



Petikan di atas sebenarnya berkait dengan self-discovery dan keutamaan (priorities) dalam kehidupan kita. Mencari diri kita yang sebenar menyedarkan kita mengenai persoalan adalah kita orang yang berprinsip atau ikut-ikutan. Membedah lanjut karya ini, yang mana akan PZ perturunkan pula dalam entri akan datang, akan membawa kita memahami bahawa perubahan datang dari dalam jiwa kita. Kata Pendeta Za'aba "Perangai bergantung kepada diri sendiri". Perubahan diri sesekali tidak boleh dipaksakan kerana ia akan menyebabkan seseorang hanya menipu dirinya sendiri dan berlakon di hadapan orang lain. Dalam hal ini, PZ sentiasa percaya pada prinsip be yourself.

2 comments:

fan_d1824 said...

hmm..en wan.
tp klu kte jd dri kte yg sbnr kang rmi plak yg x ske cmne plak 2?

Helmy Zain said...

Tampilkan yang waras, tinggalkan yang hampas :)