Sunday, February 28, 2010

Panas!

Mundar-mandir PZ di laman teratak leluhur, memerhati cerah langit malam penghujung Februari. Telah dua bulan tahun 2010 kita lewati dan kini Mac bakal melangkah tiba. Walau tidak sedingin biasa, bayu malam di kampung halaman ini ternyata lebih nyaman berbanding apa yang PZ rasai dua malam lepas.

Cuti Maulidurrasul 1431 Hijrah telah PZ isi dengan musafir di Kuala Lumpur, bersua sahabat-sahabat yang rapat sambil bertukar pelbagai kisah dan cerita, di samping 'melaburkan' wang di beberapa lokasi beli-belah pilihan PZ. Tanggal Khamis 25 Februari, seusai kerja di pejabat, terus saja PZ memecut ke Kuala Lumpur. Alhamdulillah, berkesempatan pula mengikuti ceramah khas Maulidurrasul di Masjid Wilayah Persekutuan di Jalan Duta yang disampaikan Ustaz Zahazan Mohd. Sekitar 10.30 malam, kereta PZ menjengah laman Sentul West dan bertamu di KLPAC (Kuala Lumpur Performing Arts Centre). Sebagai peminat seni, PZ luangkan malam tersebut bersembang (atau barangkali lebih banyak mendengar dek kepenatan!) bersama Radhi Khalid, seorang pelakon, dramatis dan pelawak yang PZ kira amat dikenali teman-teman dan seorang sahabat rapat PZ yang kini menjadi pelakon teater sepenuh masa.

Bukan isi sembang seni kami yang berakhir sekitar jam 1.30 pagi di sebuah warung India Muslim di Jalan Ipoh yang ingin PZ kongsikan bersama teman-teman pada malam ini. Mauduk kali ini amat mudah - CUACA. Berbeza sekali perit cuaca panas di Kuala Lumpur berbanding Kuantan. Pada perkiraan PZ, teman-teman di Kuantan masih upaya tidur lena di malam hari walaupun panasnya menggigit-gigit kulit pada waktu siang. Kala di KLPAC tempoh hari, lencun tubuh PZ oleh peluh kerana malam yang amat hangat, diburukkan lagi dengan kematian angin. Itu cerita sebelah malam, maka pastilah sebelah siangnya lebih perit!

Angin panas yang agak luar biasa ini boleh sahaja dikaitkan dengan pelbagai punca. Pemanasan global, pembakaran hutan, peralihan musim dan pelbagai lagi. Rata-rata mengeluh. Diberitakan ada rakan-rakan di Lembah Klang yang tidak dapat melelapkan mata hingga awal fajar kerana panas berpanjangan. Jualan kipas dan alat pendingin hawa pula telah meningkat hingga 30%, semuanya kerana ingin lebih selesa.

Sepanjang pemanduan pulang ke Kuantan awal tengah hari 27 Februari, PZ rentangkan muhasabah panjang berhubung cuaca panas sekarang. Kesimpulannya amat menggerunkan diri kerdil yang daif dan jahil ini. Cuaca sepanas 36' Celcius pun tidak sanggup untuk kita menghadapinya. Bagaimana agaknya keadaan kita kala perhimpunan Mahsyar nanti? Tidak terbayangkan oleh PZ, matahari yang hanya sejengkal dari tubuh, dan sesetengah yang menunggu perhitungan itu lemas dalam peluh mereka sendiri kerana dahsyat hangat matahari Mahsyar! Ya, Allah Ta'ala itu tidak diperlu diragui lagi Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Disuakan kita dengan ujian kepanasan cuaca ini untuk direnung dan diambil iktibar. Apalah sangat panas 36' Celcius berbanding panas perhimpunan Mahsyar? Beruntunglah mereka yang mengambil pengajaran.


No comments: