Thursday, October 22, 2009

Cubaan, dugaan, cabaran...

Seminggu berlalu tanpa sebarang catatan bertamu di laman ini. Bukan kerana pudarnya minat atau kekeringan ilham, namun rentetan dugaan yang menimpa dalam tempoh seminggu yang lepas sejak catatan terakhir menyebabkan PZ sedikit celaru minggu ini.

Redha dengan suratan takdir, sehari selepas entri "Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri", PZ terlibat dengan satu kemalangan jalan raya di Lebuhraya Kajang SILK pada 17 Oktober 2009. Mujurnya tiada calar luka hinggap di tubuh, namun PZ akur dengan kerosakan yang dialami kereta kerdil PZ. Impak kemalangan menyebabkan kereta PZ terdampar di atas longkang di bahu jalan selepas hilang kawalan semasa hujan renyai. PZ terima kejadian ini dengan tabah dan penuh syukur. Syukur kerana PZ selamat. Syukur kerana kejadian ini tidak berlaku di laluan sunyi. Syukur kerana melalui kejadian ini, PZ dapat bermuhasabah, meneropong jauh ke dalam lubuk hati serta menginsafi kekurangan diri ini.

Akibat kemalangan ini, terlantarlah kereta kerdil PZ di sebuah bengkel panel di Balakong untuk tempoh kurang lebih sebulan. Lebih dari itu, peristiwa ini mengajar PZ erti sebuah persahabatan. Pernah PZ nyatakan beberapa kali sebelum ini bahawa perkara yang paling PZ cherish kala berkhidmat di institusi ini ialah saat bersama para pelajar PZ. Susah senang ditempuh seperti saudara kandung. Ya, para pelajar inilah yang turun padang menghulurkan khidmat ikhlas dan sukarela untuk majlis peribadi PZ 9 Oktober lalu walaupun PZ menjemput mereka sebagai tetamu. Seminggu selepas detik gembira itu, para pelajar itulah juga yang turun membantu kala PZ ditimpa kemalangan. Daripada urusan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang, menumpangkan tempat tidur dan menghantar PZ pulang ke Pahang pada 17 dan 18 Oktober. Alhamdulillah, Allah Taala memberikan kemudahan kala PZ ditimpa kesulitan dengan adanya insan-insan mulia ini.

Walau apa pun, life goes on. Hanya ini yang dapat PZ coretkan saat ini. Pastinya ada hikmah di sebalik peristiwa ini...

3 comments:

fan_d1824 said...

sabo je la en wan..
untung2 de pkre baek yg mnnti..
Allah slmtkan en. wan..

arios amigos..

aZie 4eVa said...

syukur abg wan xpape...
moga Allah lindungi selalu..
Amin...

rahim_sasuke said...

allah sentiasa mguju hambanya yg mampu
terimalah dgn hati yg terbuka dan hikmah disebalik dugaan yg dihadapi..
semoga tabah menempuh hari yg mendatang..
from ur ex student
peace..