Tuesday, September 14, 2010

Hikmah tanpa sedar

Jalan Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu. Dinihari. Beberapa jam lagi fajar akan menyinsing dan bermulalah lagi warna hari yang baharu. Syukur pada Ilahi, hingga saat ini PZ dan teman-teman masih bisa bernafas, menyambung hayat dan mengabdikan diri pada-Nya.

Sekadar sementara bernoktah di Bandar Raya tunggal di Pantai Timur Semenanjung ini, PZ berlibur dan pada masa yang sama turut bersyukur. Takat pengetahuan kita sama sekali tidak tertanding dengan luasnya ilmu Yang Maha Esa. Justeru, banyak ketikanya di mana hikmah itu datang tanpa kita sedar melalui pelbagai cara dan bentuk. Tidaklah perlu PZ perincikan. Biarlah sendiri diri ini menekuninya.

Semalam yang telah berlalu PZ manfaatkan sepenuhnya. Mengairi kontang jiwa dengan mendekatkan diri pada-Nya. Ya, iman insan daif seperti PZ turun naik, lantaran kekerdilan dan kelemahan sendiri. Adakalanya terasa begitu jauh diri ini daripada pandangan-Nya, dan lekas-lekas diri ini tersedar dari alpanya tatkala musibah datang menimpa.

Beberapa hari lepas, salah seorang yang rapat dengan PZ berbisik, "Hijrahlah ke tempat lain. Mungkin itu yang sesuai untuk engkau buat masa sekarang." Ya, tidak sekali PZ berfikir di atas landasan pandangan tersebut. Namun ada beberapa perkara lain yang perlu PZ pertimbangkan sedalam-dalamnya sebelum mengambil keputusan sedemikian. Tiadalah PZ mahu terburu-buru, khuatir pula jika sesal tidak berkesudahan di kemudian hari. Biarlah dalam sedikit tempoh masa yang berbaki, PZ fikir-fikirkan lagi.


No comments: