Thursday, December 30, 2010

Transisi

Semalam Yang Pergi. Barangkali itu puisi PZ yang terakhir sebelum 2010 melabuhkan tirainya kurang tiga hari lagi. Melalui puisi yang mengisi entri 28 Disember tersebut, PZ rumus dan gulung lembaran dan rentetan peristiwa yang mewarnai hidup PZ sepanjang tahun 2010 ini. Segalanya berkaitan dengan  liku cabaran, dugaan dan ujian. Tidak perlu PZ panjang-panjangkan lagi kupasan mengenainya kerana hampir semua puisi yang menghiasi perantauzaman sepanjang 2010 bercerita tentang perkara yang sama.

Biarlah pahit kenangan itu berlalu pergi. Bertatih-tatih PZ melangkah dalam serba kesulitan sepanjang tahun ini. Tidak ramai, hanya segelintir yang benar-benar PZ percayai sahaja tahu apa yang telah berlaku. Selebihnya, PZ sandarkan kepada ilmu Allah Ta'ala Yang Maha Luas dan hanya pandangan-Nya sahaja yang PZ harapkan. Tidak upaya bagi PZ memberitahu, apatah lagi menyuruh-nyuruh orang lain untuk memahami apa sebenarnya yang telah berlaku.

Dalam rangkak ketidakpastian itu jugalah, kotak minda PZ tidak lepas dari memikirkan corak hidup baharu sebaik melangkah ke tahun 2011. Titik noktah telah dipasakkan pada segala kedukaan dan kekecewaan, maka diri PZ perlu bangkit dengan jiwa dan nafas baharu tanpa dihantui semalam yang pergi.

Dengan panduan Allah Ta'ala jua maka 29 Disember 2010 menyinarkan hijrah buat diri ini. Transisi kerjaya - sesuatu yang tak terjangka langsung akan berlaku sesegera ini. Perkembangan iklim sosial semasa di tempat kerja mencabar neraca minda PZ untuk mencatur keputusan sesingkatnya. Bukan senang dan tidak mudah untuk PZ meninggalkan rutin yang telah enam tahun dilazimkan. Tetapi pastinya, laluan baharu ini akan lebih merasionalkan PZ untuk fokus terhadap perkara-perkara pokok yang perlu PZ beri perhatian.

Habis cerita lama. Buka cerita baharu. Minggu-minggu awal ini agak kaku buat PZ, walaupun dalam suasana yang sama. Ya, kekakuan itu sebenarnya lebih tertumpu kepada pelarasan norma dan budaya kerja untuk disesuaikan dengan iklim baharu ini. PZ akur dengan ketentuan Allah Ta'ala ini. Azam PZ - menyelesaikan urusan pengajian bagi menggenggam ijazah Doktor Falsafah dan seterusnya memartabatkan diri sebagai cendekiawan yang bermaruah!

Sekali pun amat berat, PZ meyakini janji Allah Ta'ala dalam ayat 286 Surah al-Baqarah. Tidak perlu kipas dan ampu, jauh sekali mengorbankan kemuliaan prinsip sebagai cagaran rezeki dan pandangan dangkal insan. Hanya Allah Ta'ala Yang Maha Berkuasa memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya!


No comments: